"Ducktail" med kjøkken og spa
Rett over nyttår går Oslo–Frederikshavn-båten Stena Saga i dokk for å få på plass et stort nordisk spa-anlegg, montere nytt kjøkken og sveise på plass en såkalt ”ducktail” – andehale, om man skal oversette direkte. Andehalen reduserer drivstofforbruket med opptil fire prosent, og gir gevinst for både miljø og økonomi. Dette merker ikke passasjerene så mye til. Det gjør de derimot når spa-anlegget, på nesten 800 kvadratmeter, er operativt i slutten av februar neste år, skriver Stena Line i en pressemelding.
– Dette blir en kjempemessig forbedring for oss, sier Stena Line-sjefen i Norge, Stein Wettergreen.
– Vår hovedsatsing nå er Stena Cruise, hvor passasjerene er om bord så å si sammenhengende fra avgang i Oslo 19.30 den ene dagen, og er tilbake igjen klokken 18.30 neste dag. Da er det viktig at vi har mye å by passasjerene på. I tillegg til all slags underholdning, dans, foredrag, shopping, tax-free og mye annet, legger vi nå altså inn et spa-tilbud, på linje med det aller beste som er å oppdrive.
Pure Nordic Spa
Konseptet kalles Pure Nordic Spa, der de fire årstider blir et gjennomgangstema, ettersom årstidene skifter.
– Her tilbyr vi all slags avslapning, i form av massasje, boblebad, dampbad, badstue, en egen skjønnhetssalong med frisør og en liten kafé, og det blir barnefritt, sier Stein Wettergreen.
Spa-anlegget, med et avslappingsområde i glass, blir bygget helt foran på dekk ni. Her kan spa-gjestene nyte panoramautsikten gjennom enorme vinduer to dekk under broen. Noe av omådet får også glasstak.
Det nye spa-anlegget erstatter flere konferanserom, som ikke lenger er like attraktive.
Flere uformelle møter
– Mange som reiser på konferanse velger å gjennomføre møtene sine i en mer uformell stil, fremholder Wettergreen.
– Møtene legges istedet til salonger eller oppholdsrom, hvor deltagerne trives bedre og oppnår vel så gode resultater. Vi skal heller ikke se bort fra at mange velger å legge møtene sine til spa-anlegget. Det er utallige eksempler på at både politikere og folk i næringslivet har fått gode resultater etter møter i de varmeste badstuer. I tillegg kan vi nå by på en flott kombinasjon med det karibiske hoteller vårt, ”The Reef” i Frederikshavn, hvor det er møterom for alle formål. The Reef er et karibisk badeeventyr, som er noe helt annerledes, og i likhet med spa-et på Stena Saga, noe nytt og spennende.
30 millioner investeres
I tillegg til spa-anlegget, får Stena Saga helt nytt kjøkken i tilknytning til buffetrestauranten. Trappeoppgangene blir oppgradert, flere tepper og stoler blir byttet ut. Alt i alt investerer Stena Line 30 millioner kroner i denne oppgraderingen, som ventes å styrke profilen ytterligere i Stena Lines satsing for å sikre at skipet konkurransemessig er på topp.
Nærmere 500.000 har reist med Stena Saga mellom Oslo og Frederikshavn hittil i 2010.
– Spa-anlegget kan bli en viktig bidragsyter til å opprettholde, og om mulig øke dette passasjertallet i 2011, sier Wettergreen.
Foto: Stena Saga (Stena Line)